“Wij hebben een gezellige vrijmibo en te gekke teamuitjes”
Dat klinkt nu al gezellig! Waar kan ik tekenen?
Maar dat zeg ik als bijna 40-er. Dus tenzij je een kale Millennial op leeftijd wil binnen halen, is het goed om na te denken of de doelgroep die jij voor ogen hebt hier ook warm van wordt.
Generatie Z vindt de werk-privé balans, ontwikkelmogelijkheden en vitaliteit bijvoorbeeld veel belangrijker.
Sommige werkgevers denken dat het beter is om de scope in de vacature zo breed mogelijk te houden. Het tegendeel is waar. Hoe breder je je vacature schrijft, hoe minder kandidaten zich aangesproken zullen voelen.
Bedenk daarom goed wie je doelgroep is voor je vacature. Wie wil je aanspreken en wie juist niet?
Weet je niet wat belangrijk is voor je doelgroep? Vraag het aan je medewerkers:
- Waarom hebben ze voor jou als werkgever gekozen?
- Wat drijft hen en waarom hebben ze plezier in hun baan?
- Wat zou een reden zijn om ergens anders te gaan werken?
Waarschijnlijk komen hier verrassende drijfveren uit. Je kunt dit nog aanvullen met data uit je eigen kandidatendatabase of met eventuele aangekochte data.
Als je regelmatig dezelfde type vacatures hebt is het verstandig om Werknemer Persona’s te maken per vacature. Dit zijn zelf gecreëerde personages die een specifieke doelgroep vertegenwoordigen. Hierin komen de belangrijkste persoonskenmerken en drijfveren naar voren zoals voorkeur voor aantal werkuren, tone of voice waarmee ze aangesproken willen worden, bereidheid om te reizen, via welke media zij zoeken naar een nieuwe baan en type arbeidsvoorwaarden die belangrijk zijn.
Spiegel de persona’s aan je werknemers en in gesprekken met kandidaten om het profiel steeds scherper te krijgen. De werknemer persona’s kunnen je helpen om richting te geven aan je employer branding, je wervingsstrategie te bepalen, effectieve vacatureteksten te schrijven en de juiste wervingskanalen te kiezen.
Wil je hier meer over weten? Kijk op Wervingsstrategie – Evolve Recruitment
![Weet jij wat jouw doelgroep belangrijk vindt?](https://evolverecruitment.nl/wp-content/uploads/2023/11/Weet-jij-wat-je-doelgroep-belangrijk-vindt-4-1024x684.jpg)