Wervingsstrategie bepalen

Bij een vacature wordt een wervingsstrategie opgezet. Eerst moet duidelijk worden aan welke competenties een nieuwe medewerker moet voldoen. Dit betekent niet dat we een kopie zoeken van de werknemer die vertrekt, maar achterhalen wat echt nodig is voor deze positie en afdeling in de organisatie.

De juiste doelgroep en hun behoeften moeten in kaart worden gebracht. Er wordt een vacature opgesteld die deze doelgroep aanspreekt. Op basis hiervan kiezen we de wervingskanalen voor het beste resultaat. Een studerende Callcentermedewerker van Generatie Z zoekt op een andere manier naar een baan dan een Finance Manager van 45. Het is daarom van belang om de juiste wervingskanalen in te schakelen.

Alleen een vacature uitzetten is in de huidige arbeidsmarkt niet meer voldoende. Door een actieve, persoonlijke benadering en gestructureerde interviews kun je de beste kandidaten selecteren. Om ook vacatures in de toekomst te kunnen vervullen is het van belang om een talentpool op te bouwen van gekwalificeerde kandidaten.

Alle stappen op een rijtje: